Autobiografie van Jacob Woudsma 1934-1958

Vakanties

In mijn jeugd beginnen de zomervakanties in 1936 en werden veelal doorgebracht aan de Noordzeekust bij de Hondsbosse en Petterner Zeewering (Camperduin) in het plaatsje Groet (Hargen) nabij Schoorl, Bergen en Alkmaar.

Door middel van het fotoalbum zijn een aantal vakanties op te noemen:
1936 Zomerhuisje ergens in Schoorl met oom Geert.
1936 Ameland met de familie Teekens.
1938 Zomerhuisje in Hargen bij de Hargervaart met mijn nichtje Jantje van tante Annie en oom Albert.

  
 
1939 Idem
1940-1945 Oorlog
1946 Schiermonnikoog met tante Klaasje, oom Geert en neven Jaap en Gerard in een tent.


Na 1948 weer naar Schoorl en wel bij boer Duin in Groet aan de Hargerweg: een woonwagen, een zomerhuisje of in het voorste gedeelte van de boerderij.
1950 Schoorl 12/7-26/7 in een woonwagen bij boer Duin (familie Meuring uit de Wald.Pyrmontstraat zijn er ook)
1950? Idem Mevr. Tammes van de Coendersweg en haar broer Hayo zijn er ook.

De reis naar Schoorl
vooraf de grote koffer naar het vakantieadres via van Gend en Loos. De trein naar Staveren via Leeuwarden-Sneek, vervolgens de bootverbinding naar Enkhuizen en via Hoorn de trein naar Alkmaar. In Alkmaar overstappen in het lokale treintje (Bello-tram 78) naar Bergen-binnen, alwaar de opgestuurde fietsen al klaar stonden. De reis ernaar toe was gratis, want pa werkte bij het Spoor.
Boot Staveren -Enkhuizen 1933 Rechts Anna Woudsma-de Raad 


Afbeelding van de stoomlocomotief Nr. 7742 (serie 7700, “Bello”) van de N.S. met een tram op het tramstation te Bergen. Beeldbank spoorwegen in Nederland, Cramer, W.D.J. foto 03/08/1940

Alleen op vakantie
Na de oorlog was ik in bezit van een Canadese tent (Shelter) 2-persoons met muskietengaas, vast grondzeil en houten tentstokken, incl. een rugzak, ransel en patroontassen, evenals een kookgarnituur. Het kooktoestel (Primus met spiritus en petroleum) werd gehuurd bij Hettema in Groningen. Ik kampeerde op de eilanden (Vlieland en Schiermonnikoog) o.a. bij tante Klaasje en oom Geert, die op Vlieland in een kampeerboerderij waren.
Verder kampeerde ik in Smilde op weg naar Ommen, alwaar mijn vriend Sieger logeerde bij zijn grootouders. Ik was daar onaangekondigd niet welkom en ben dezelfde dag weer terug gegaan.



De fietstocht
Samen met Luitje en twee meisjes, HBS klasgenoten van mij, Tineke Zwart (ook al bekend van de lagere school) en een meisje met een Scandinavische naam, ondernemen wij een trektocht op de fiets. Luitje en ik in een tent, de meisjes langs jeugdherbergen, gedurende de periode 28-07 tot 12-8-1950.
De tocht voert ons via Hoogeveen, Zwolle, Deventer, Utrecht naar Amsterdam, alwaar het geld op was. Ik heb nog geld geleend van de voormalige “kostjuffrouw” van mijn vader, toen hij in Amsterdam een cursus voor elektrische treinbestuurder (Wagenvoerder NS) volgde gedurende een aantal weken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten